شریف سعیدی با در دری درکابل

افغانستان کشوریست که درچهارسوی فرهنگهای مختلف دنیا  قرارگرفته است . استفاده ازاین فرهنگ های مختلف  بستگی به مردم و فرهنگیان ما دارند که چگونه می تواند ازان استفاده ودرمقابل هویت وفرهنگ خودرانگهدارند . موسسه آموزشی فرهنگی در دری در سال 1388 از کشورهمسایه دوست (ایران)انتقال وبه کابل آمد که در حدود یکسال از فعالیت وی در داخل کشور می گذرید. این موسسه اموزشی  یک محفل فرهنگی را درکابل  بی تاریخ  بیست و پنج حمل برگزارکرد که هدف ازاین محفل پاسداری ازفرهنگ و پاسداران فرهنگ  (محمدشریف سعیدی) ما بود که در آغازمحفل محمد جواد خاوری به ایراد سخن پرداخته و وضعیت فرهنگی کشورراتعریف نموده وپاسداری ازفرهنگ اصیل ما را وظیفه تک تک مردم و فرهنگیان ما دانستند وهمچنان محمدضیا قاسمی بعد از ایراد سخن چند پیرامون وضعیت فرهنگی کشوربعضی از ویژگیهای اجتماعی شعرمحمد  شریف سعیدی را برشمرد.

 این موسسه اموزشی دریک  محفل فرهنگی که شریف سعیدی مهمان ویژه ان  محفل بود  از فعالیتش درزمینه  فرهنگ کشور استقبال کردند .محمدشریف سعیدی درین محفل ازفعالیتش درزمینه های مختلف فرهنگی  در کشورسویدن یادآورشده و چند قطعه ای از اشعار خودرا به خوانش گرفت وهمچنان افزود که در  زمینه ادبیات داستانی در افغانستان کمتر کارهای صورت گرفته وامیدوارم که درین زمینه توجه صورت گیرند. وی به انعده ازفرهنگیان که درانجا حضور داشتند خطاب نمود  و گفت که زندگی  تک تک از افغانستانی های ما رمانهای هستند که هنوز نا نوشته و نا خوانده مانده است امیدوارم  که این رمان ها نوشته وبه دست رسی جهانیان قرارگیرند. وی سرزمین شرق را سرزمین شعرو شاعری و غرب را سرزمین رمان خواند و افزودکه امیدوارم جوانان ما این خالیگاه را پرنماید.

 درین محفل برعلاوه ای محمدشریف سعیدی تعدادی زیادی ازشاعران نسل نوکه به جمع شاعران معاصر پیوسته بودند، حضورداشت که هرکدام به نوبه خود به خوانش اشعارش پرداخت شاعران نسل نوازجمله :سالارعزیزپور، تشنه،باران،واراسته،جمقباد شعله،آزریون،مجیب مهرداد ،محمدعرفانی،یسنا وپویامک اشعارش را به خوانش گر فتند . و دراخرمحفل گواهنامه های پایان دوره ای به انعده از دانش اموزان که دراین موسسه اموزشی اموزش دیده بود تقدیم گردید.

دو خبر خوش در یک فصل

آغاز فصل بهار و اعلان نتایج کانکور سال هشتادوهشت باهم به شادی تعدادی زیادی از هموطنان ما افزود.

هرچند تعدادی زیادی از فارغین مکاتب به امتحان کانکور اشتراک مینماید امامتاسفانه نبود گنجایش وظرفیت  کافی درموسسات تحصیلات عالی و نیمه عالی کشور ،تعدادی زیادی ازاین فارغین بی نتیجه میماند که منطقه دوردست ما نیزازاین امر مستثنا نیست. در اغاز سال نو و اعلان نتایج در مکتب پاتو جشن  نوروز  و تشویق فارغین ازدانش اموزان و تبریک بادی از قبولی انها در دانشگاه  تجلیل به عمل امد.

مکتب نسوان پاتو برای اولین بار در سال 1388 خورشیدی به تعداد ده نفرفراغت داد که ازمیان انها تنها یکتن بی نتیجه بوده و متباقی انها درموسسات عالی و نیمه عالی کشورجذب گردیده اند. البته اینجا لیست تعدادی زیادی ازفارغین پاتو ذکر گردیده اند که تعدادی ازانها از مکاتب  مهاجرین مقیم کویته پاکستان و تعدادی هم از ولایت کشورفارغ گردیده اند .و قابل ذکراست که شاید نام بعضی از دوستان از لیست افتیده باشد که متاسفانه بنده نیز ازانها بی خبرم و تعدادی راهم از نمبر کانکورش اگاه نیستم بنان ازتمام دوستان می خواهم که اگرکدام اشتباه درترتیب لسیت صورت گرفته بنده را از لطف تان بی بخشید.

نام

نام پدر

مکتب

نمبر کانکور

دانشگاه

احسان

محمد داوود

ذکور پاتو

271

ادبیات کابل

محمد امین

محمد جان

ذکور پاتو

233

وترنری کابل

محمد ولی

علی داد

ذکور پاتو

301

اقتصاد کابل

محمد ضیا

داد محمد

ذکور پاتو

235

علوم اجتماعی افشار

محمد ضیا

عبدالاواحد

ذکور پاتو

251

روانشناسیکابل

علی شاه

سخیداد

پاکستان پامیر

229

هنرهای زیباکابل

گل زیور

محمدعلی

اناث پاتو

243

روانشناسیکابل

گلشاه

نادرعلی

اناث پاتو

247

روانشناسیکابل

گل آغی

حسین علی

اناث پاتو

262

روانشناسیکابل

فاطمه

عبدالاحد

پاکستان پامیر

285

کمپیوترساینس

محمد عارف

عسکر علی

ذکور پاتو

195

سیدجمال الدین

محمدضیا

عبدالعلی

معرفت کابل

223

سیدجمال الدین

اسدالله

جان علی

فردوسی پاکستان

207

سیدجمال الدین

خدیجه

خادیم علی

اناث پاتو

220

سیدجمال الدین

محمد هادی

محمد ابراهیم

ذکور پاتو

218

سیدجمال الدین

محمدولی

محمدقاسم

سلطانی

214

سیدجمال الدین

طاووس

قمبرعلی

اناث پاتو

239

ادبیات تعلیم وتربیه

علی شاه

محمد کاظم

شمامه پاکستان

246

ادبیات تعلیم وتربیه

حسین داد

حسین علی

ذکور پاتو

258

زراعت کابل

زیبا

عبدالا حمد

اناث پاتو

244

زمین شناسی کابل

عبدالکریم

سلمانعلی

شریفی حوتقول

295

ژورنالیزم کابل

زقیه

محمد ابراهیم

اناث پاتو

 

تعلیم و تربیه جاغوری

زیبا

چوپان علی

اناث پاتو

 

تعلیم و تربیه جاغوری

محمدجلیل

محمد موسا

 

 

علوم طبیعی تعلیم و تربیه

رقیه

اسحاقعلی

اناث حیدراباد

210

سیدجمال الدین

محمد مهدی

محمد اسماعیل

سنایی

 

علوم اجتماعی تعلیم وتربیه

محمد حسین

محمد انور

اسماعیل بلخی

 

بی نتیجه

فیض محمد

عبدالاحسین

ذکور پاتو

192

بی نتیجه

عبدالله

اسحاقعلی

ذکور پاتو

218

بی نتیجه

محمدعارف

احمدعلی

فردوسی پاکستان

162

بی نتیجه

خاتمه

محمد موسا

اناث پاتو

204

بی نتیجه

حمیده

صفدرعلی

پاکستان

288

کمپیوترساینس

حمیرا

صفدرعلی

پاکستان

278

موسسات تحصیلات عالی سمنگان

محمدفهیم

محمدظاهر

پلخمری

255

علوم طبیعی جوزجان

 

 

 

 

 

 

 

 

 

رهبر یا واعظ

 

ریستم  از  مسجد  و منبر چاره ای  دیگرنبود

جمله  مردم   وعظ گویان لیک یک رهبر نبود

ازخطابش تابه فرجام عمل فرسنگهابود فاصله

لیک   گفتارش   بجز  از  آیه  و منبر   نبود

پس   چندین  سال خطاب  او عدالت  بود وبس

لیک  از اصل عدالت  ذره  ای  در بر   نبود 

فکر عام  مغشوش  از گفتاری چندین  سال  وی

یک  خبر از   عصر مهدی  و ملا عمر  نبود  

این   جهان  دارد  از  ان  رویای  وهمی  میرود

وای  که   ملا  به  خبر از این  چیزها  خبر نبود

زیبا رویان

بسکه اندر کوچه های گلرخان من زیستم

به خبراز این فضای تنگ دنیا ،من کیستم؟

روزهاو فصل های عمرمن بر باد رفت

نیست هم سودای  من درجستجوی چیستم؟

فکر ارامم نمی گزارد چینین باشم خموش

یابم ان کس را که درعشقش همیشه زیستم